söndag 9 juli 2017

Efter att ha slutfört en bok där jag tidigt räknat ut vad som skulle hända, läste jag en där jag vid flera tillfällen trodde att jag visste precis hur saker och ting hängde ihop men ack så fel jag hade, det gillade jag.

Boken "Huset vid sjön", skriven av Kate Morton var en lättläst bok som fångade mig direkt. Den utspelar sig både i nutid och dåtid. Boken har två utmejslade huvudpersoner, Alice och Saide. Alice som var tonåring när det hemska hände, då hennes 11 månader gamle lillebror försvann under en midsommarfest. Det fick till följd att hennes familj övergav huset vid sjön. Långt senare kommer bokens andra huvudperson, Sadie,  till området då hon under en påtvingad semester från sitt polisyrke åker till sin morfar. Där får hon höra om pojken som försvann och börjar nysta i historien, som den detektiv hon är.

Till en början kändes den väldigt lätt utan alltför många djupa sidor men även där överraskade boken mig, det fanns mer att läsa in än jag först trodde. Lagren av hemligheter känns oändliga, författaren sprider ledtrådar genom hela boken och precis när jag känner att nu vet jag hur det hänger ihop så tillkommer en ny twist.

Boken är för den som vill läsa något lättsamt som ändå fängslar. Perfekt en varm sommardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar